piątek, 10 kwietnia 2015

Książka: Tysiąc lat ubiorów w Polsce


Dziś chciałabym Wam przedstawić ciekawą książkę o ubiorach w Polsce. Tak się składa, że była bardzo przydatna podczas wykładów z historii ubioru, które miałam na magisterce. Wcześniej oglądałam ją w księgarni, ale szczerze mówiąc nie skusiła mnie, aby ją kupić. Doceniłam ją dopiero na wykładach. Zdjęcia w wpisie przedstawiają ksero tej książki. Jeśli dobrze pamiętam ciężko było ją dostać w momencie, gdy jej potrzebowałam, a egzemplarza z biblioteki nie mogłam przetrzymywać w nieskończoność. Więc zrobiłam ksero :)

Tysiąc lat ubiorów w Polsce, Anna Sieradzka, Arkady, Warszawa 2003 
352 stron, twarda okładka

Poniżej możecie zerknąć na spis treści. Książka jest podzielona na rozdziały, w których opisuje się konkretne zakresy dat; przedstawia się nieco historii oraz obecne w danym momencie stroje. Dodatkowo możemy podziwiać źródła ikonograficzne, czyli obrazy, szkice itp. przedstawiające dane stroje. Źródła są bardzo dokładnie opisane, czyli co przedstawiają, kto jest autorem, datowanie. I co mnie zachwyca, dokładnie wymienia się stroje i elementy widoczne na danym źródle ^^ Łatwiej już być nie mogło.



Na początku każdego rozdziału znajduje się rysunek kobiety i mężczyzny w strojach najbardziej odpowiadających danemu rozdziałowi. Wszystko jest ładnie oznaczone cyferkami i opisane. Na moim kserze jest to słabo widoczne.



Zalety:
  • książka podzielona na przejrzyste rozdziały, podział na konkretne okresy np. 1. połowa XVI wieku
  • wyraźny szkic podstawowych ubiorów kobiecych i męskich na początku każdego rozdziału, opis konkretnych strojów i ich elementów
  • dużo źródeł ikonograficznych dobrze opisanych, dodatkowo opis jakie stroje i elementy znajdują się na tych źródłach
  • spis ilustracji na końcu książki (super sprawa na wykładach z historii ubiorów)
  • książka przedstawia stroje kobiece i męskie
  • tekst przejrzysty i wygodny w czytaniu
  • moja pani profesor zachwycała się źródłami opisanymi w tej książce i korzystała z niej podczas wykładów


Wady:
  • słyszałam opinię od mojej pani profesor, że książka w treści jest raczej słaba, że mogłaby być lepsza, ale to opinia eksperta-wykładowcy, a nie przeciętnej osoby zainteresowanej tematem ubiorów, więc nie zrażajcie się tym ;) ja ją polecam

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za poświęcony mi czas i komentarze.
Pozdrawiam Iselle ;)