sobota, 14 marca 2015

Rysunek w projektowaniu mody: sylwetka z ośmiu części

Wielokrotnie publikowałam na blogu różne szablony modelek przydatne w ćwiczeniu rysowania i przyzwyczajaniu dłoni do ołówka. Dziś chcę Wam przedstawić podstawy rysowania sylwetki ludzkiej. Prawie każdy projektant ubioru zaczyna od tego ćwiczenia. To ćwiczenie jest na każdych warsztatach ilustrowania mody, w każdym programie szkoły związanej z ubiorem czy sztuką, w każdym podręczniku projektowania i szkicowania. Nie macie więc wyjścia - musicie się z tym kiedyś zapoznać ;)

Jak wielu z Was wie na początku bardzo ciężko jest odwzorować poprawne proporcje sylwetki ludzkiej. A proporcje są bardzo ważne, sylwetka wygląda wtedy wiarygodnie i harmonijnie. Skupimy się na podziale, który opracował Poliklet, grecki rzeźbiarz. Poniżej możecie obejrzeć jego rzeźbę - Doryforosa. Jest to idealny przykład proporcji wg Polikleta.


A teraz zerknijcie pod ten tekst. Wstawiłam tam tą samą rzeźbę co powyżej, ale z naniesionymi liniami i opisami ukazującymi podział sylwetki ludzkiej na osiem części. Podstawą tego podziału jest wysokość głowy. Jeśli osiem takich głów ułożymy jedna pod drugą, wyjdzie nam podział sylwetki wg Polikleta.

A więc mamy głowę. Drugi odcinek zaczyna się szyją i kończy na wysokości pachy lub biustu. Trzeci odcinek mamy do talii, czyli do najwęższego miejsca tuż pod żebrami. Talię lepiej widać u kobiet. Warto także zwrócić uwagę, że przy opuszczonych rękach łokcie przypadają w miejscu talii. Czwarty odcinek mamy od talii do najszerszego miejsca w biodrach, jest to też miejsce kroku. Piąty odcinek jest od bioder do połowy uda. Do tego miejsca sięgają palce dłoni. Dalej jest prosto. Od połowy uda do linii kolan. Od linii kolan do połowy łydki. Od połowy łydki do stopy postawionej na płasko. W projektowaniu pojawia się jeszcze króciutki odcinek - połowa głowy - określający stopę widoczną z przodu, także stopę na obcasie.

Na moim schemacie te wszystkie odcinki odrobinkę mogą się różnić, bo robiłam te linie odręcznie bez mierzenia. W przypadku rysowania sylwetki ludzkiej powinny być równe.

Jeszcze jedna uwaga: w rzeczywistości ludzie nie posiadają tak idealnych proporcji jak te przedstawione poniżej. Nasze proporcje są do nich mniej lub bardziej zbliżone.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b5/Doryphoros_MAN_Napoli_Inv6011-2.jpg

Więc wiecie już skąd wziął się ten podział i jak mniej więcej wygląda. Znajomość sztuki jest bardzo przydatna w projektowaniu ubioru z czego niewiele osób zdaje sobie sprawę. Podobnie jest z malarstwem i rysunkiem, ale nie odbiegajmy za bardzo od tematu tego wpisu. Teraz pora na ćwiczenia.

Potrzebujecie kartki A4, miękkiego ołówka i gumki. Kartkę połóżcie pionowo. Zaznaczcie na niej kreseczkami dwa punkty oznaczające czubek głowy postaci i stopy. Pomiędzy tymi punktami narysujcie linię. To jest wysokość Waszej postaci. Następnie podzielcie ten odcinek na pół. W tym miejscu później będą biodra postaci.


W kolejnych etapach postępujemy tak samo. Każdy odcinek dzielimy na pół. W ten sposób powstaje miejsce, w którym potem będą linia pachy i biustu oraz linia kolan. Mamy cztery odcinki. Ponownie każdy odcinek dzielimy na pół. Tym momencie to w zasadzie koniec. Mamy miejsca podbródka i tym samym wysokość głowy, miejsce talii, połowę uda i połowę łydki. Właśnie narysowaliście schemat pod przyszłą postać.


Teraz wystarczy uzupełnić ten schemat o szkic postaci. Z początku Wasza postać będzie wyglądać bardzo muskularnie, może pokracznie. Będzie miała bardzo mało wspólnego ze zgrabną modelką. Ale nie martwcie się. Tak jest zawsze na początku. Moje szkice także wyglądały mało atrakcyjnie. W tym ćwiczeniu chodzi o ćwiczenie proporcji sylwetki, aby każda część ciała miała określoną długość i nie była wyolbrzymiona.

W internecie i w książkach znajdziecie podobne schematy do tego ćwiczenia, czasem nawet rozbudowane o szerokość postaci w danych miejscach. Ja nie zamierzam Wam bardziej komplikować tego ćwiczenia i myślę, że na początek to wystarczy.

Poniżej macie ściągę jak mniej więcej można narysować postać. Jest to tylko szybki schemat. Na co musicie zwrócić uwagę? Linia ramion znajduje się w 1/3 odcinka podbródek-pacha. Szerokość linii ramion i bioder powinna być równa. Albo też linia ramion powinna być ciut krótsza od linii bioder. Jedna i druga opcja jest ok. W talii macie zwężenie. Zwężenie jest też przy kolanach, ale bardzo delikatne. Kolejnym wąskim miejscem są kostki. Zwródźcie uwagę na dodatkowy odcinek przy stopach. Na koniec ręce. Łokcie przypadają mniej więcej w miejscu talii i tam także warto lekko zwęzić. Nadgarstki przypadają mniej więcej w na wysokości linii bioder lub pod nią. Palce będą sięgały nie niżej niż do połowy uda. Z długością rąk trzeba uważać, aby nie zrobić ich za długich lub za krótkich, bo będą śmiesznie wyglądały. To oczywiście schemat poglądowy, w różnych innych źródłach będzie się różnił.


Na zakończenie nieco urozmaicona wersja mojego schematu z zaznaczeniem kilku innych ciekawych punktów. Orientacyjnie umieściłam elementy na twarzy oraz uszy. Pamiętajcie, że na głowie są także włosy, więc nie umieszczajcie oczu zbyt wysoko chyba, że chcecie mieć dużą mangową głowę :) Narysowałam także biust oraz miejsce pępka. Wiele osób rysuje pępek za wysoko. Zaznaczyłam kolana oraz kostki stóp.


Właśnie poznaliście zasady budowy sylwetki ludzkiej. Nie jest to takie trudne jak z początku się wydaje. Jest to do opanowania. Im więcej ćwiczeń, tym lepsze efekty. Na tym etapie nie musicie jeszcze zabierać się za szczegóły jakimi są twarz, włosy, palce. Na wszystko przyjdzie pora. Ważne, abyście ćwiczyli rysowanie sylwetki. Wkrótce zapoznam Was z rysunkiem tyłu postaci, profilem oraz innymi rzeczami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za poświęcony mi czas i komentarze.
Pozdrawiam Iselle ;)