piątek, 5 grudnia 2014

Książka: O modach i strojach


O modach i strojach, Małgorzata Możdżyńska-Nawotka, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2002
format większy od A5 i mniejszy od A4, okładka twarda, 296 stron


Co mogę powiedzieć od siebie o tej książce? Przeczytałam ją tylko w części. Tak jakoś wyszło, że ją odłożyłam, potem komuś pożyczyłam i nie dokończyłam. A nudna nie jest. Jest bardzo ciekawa, napisana przystępnym językiem, czytelna i atrakcyjna wizualnie. Wiele ilustracji i zdjęć bardzo zachęca do sięgnięcia po nią. Opisuje ubiory polskie, choć często odnosi się do innych krajów (ubiory były często zapożyczane z zagranicy). Znajdziecie w niej ubiory kobiece, męskie, dziecięce, bieliznę, dodatki.



Zalety:
  • książka porusza polskie ubiory - mniej więcej od XII wieku do okresu II wojny światowej (najwcześniejsze zachowane przedstawienia ubiorów polskich pochodzą właśnie z XII wieku)
  • wiele zdjęć, ilustracji
  • duża, czytelna czcionka
  • książka opiera się na źródłach historycznych: obrazach, rzeźbach, ilustracjach, zachowanych ubrań i dodatków
  • spis ilustracji na końcu; dla mnie rzecz niezwykle cenna, zwłaszcza na wykładach z historii ubioru; spis jest bardzo dokładny
  • bibliografia zawiera tytuły wielu polskich książek i artykułów dotyczących historii ubioru (których na pewno nie znacie, ja przynajmniej nie znam ;); w przyszłości warto sprawdzić niektóre pozycje
  • słownik z pojęciami 
  • czyta się przyjemnie



Wady:
  • szkoda, że nie poruszono okresu II wojny światowej i okresów do końca XX stulecia

6 komentarzy:

  1. O nie posiadam tej książki, zapowiada się ciekawie. Gdzie mogłabym ją zakupić ? I jaki koszt jest tej książki ? - Pozdrawiam serdecznie oraz życzę wspaniałego prezentu od mikołaja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) Choć pewnie prezent się opóźni ;p Zdecydowaliśmy się z Kocurkiem na strategiczną grę planszową, ale ciężko ją dostać. Więc albo poczekamy albo wybierzemy inną.
      Na okładce jest cena 59,99 zł. W internecie znalazłam nawet wcześniejsze wydanie z inną okładką. Ceny często widnieją dużo niższe. Na Allegro widzę, że idzie ją dostać, w księgarniach internetowych jest gorzej. Ja chyba kupiłam ją w Empiku.

      Usuń
    2. Dziękuję za informacje. Poszukam na allegro. Tak to racja czasami cenny się różnią. Obecnie szukam bardzo stara książkę z 1970 roku i ostatnio widziałam,
      że krzyczeli za nią 900 zł. Ale szukam dalej, czasami książki są tak cenne i wiedza w nich jest wartościowa, to zaliczają się jako antyk i w antykwariatach dużo sobie za nie krzyczą. A na allegro nie każdy wystawia bardzo stare książki, więc trzeba być czujnym, szukać i czekać na okazję :)

      Usuń
    3. A tak z ciekawości jakiej książki szukasz? Ja pamiętam jak polowałam na Gutkowską. Trafiłam na idealny moment i dostałam ją za ok. 220 zł z przesyłką, ale zwykle stoi za ponad 300. Znalazłam też jakieś "ekstra wydanie" (tylko okładka była konkretna) i podchodziła już pod 1000. Ale mam też książeczkę z lat 50. Sądziłam, że jest ciążka do dostania i droga, ale jak sprawdziłam to okazało się, że czasem po kilkanaście zł jest :/

      Usuń
    4. Gutkowskiej nie ma jeszcze, również na nią poluję na tą książkę.
      A szukam książki: Zdzisław Żygulski "Kostiumologia" Rok wydania: 1972,
      koszt książki widziałam ostatnio za 850 zł. Przerażając mnie te ceny ale wiem, że za antyk trzeba sporo zapłacić.

      Usuń
    5. Nie słyszałam o tej książce, za dużo nie ma też o niej w internecie. Jak już ją będziesz miała to chętnie przeczytam recenzję ;)

      Usuń

Dziękuję za poświęcony mi czas i komentarze.
Pozdrawiam Iselle ;)