sobota, 22 listopada 2014

Artysta: Igor Mitoraj


Zwykle nie przedstawiam na blogu sylwetek artystów. Nie każdego to interesuje, nie wszystko jest ciekawe. Ale od czasu do czasu chyba będę robić wyjątek.


O Mitoraju usłyszałam po raz pierwszy na studiach. Po paru latach wracam do niego, po tym jak przeczytałam o jego niedawnej śmierci na jednym z portali informacyjnych (w październiku). Był współczesnym artystą i tworzył rzeźby monumentalne i piękne. A nie jakieś kontrowersyjne obrzydlistwa jak robi to wielu innych współczesnych artystów (i pseudoartystów) próbujących zdobyć rozgłos.


Na żywo widziałam tylko jedną jego pracę. Osoby z Poznania na pewno znają Stary Browar (centrum handlowe) i choć raz w nim byli. Na parterze starszej części znajduje się olbrzymia twarz. To właśnie dzieło Mitoraja.
Nie będę tutaj przepisywać jego biografii, ale skupię się na najbardziej istotnych informacjach. 


Igor Mitoraj (1944-2014) był synem Polki i Francuza. Dzieciństwo i młodość spędził w Polsce, skończył liceum plastyczne i studia artystyczne w Polsce. Następnie wyjechał do Paryża (kolejne studia). To wtedy zainteresował się rzeźbą. Wyjechał do Włoch, gdzie narodziły się jego pierwsze monumentalne rzeźby.


Twórczość Mitoraja charakteryzuje przede wszystkim monumentalność - jego rzeźby są ogromne. Wykonane zwykle z białego marmuru. Odwołują się do Antyku, do sztuki starożytnej greckiej i rzymskiej, do klasycznych rzeźb. Już same tytuły wskazują na inspirację mitologią i historią. Warto też zaznaczyć fascynację warsztatem Michała Anioła. Co ciekawe rzeźby nie przypominają typowych, dawnych klasycznych rzeźb, są celowo fragmentaryczne (np. fragment twarzy), a nawet popękane. Artysta starał się je uwspółcześnić.



Zainteresowanych odsyłam do Wikipedii, gdzie co nieco sobie przypomniałam o tym artyście i innych, obszerniejszych źródeł. Warto zapoznać się z jego pracami.

Źródła ilustracji:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Igor_Mitoraj
http://www.lepszypoznan.pl/wp-content/uploads/2012/03/Rzezba-Mitoraja-w-Starym-Browarze.JPG
http://www.livincool.com/wp-content/uploads/2014/10/scultura-igor-mitoraj-castelvecchio-verona.jpg
http://s280.photobucket.com/user/miragolczykowna/media/3862292035_8f93cbb382_o.jpg.html
http://media.jastrzabpost.pl/wp-content/uploads/2014/10/All-ONS_00025738-rzezby31-770x513.jpg
http://cdnimg.visualizeus.com/thumbs/4e/9d/art,sculptures,sicily-4e9da661501ed0e6413287e03e92c46f_h.jpg

2 komentarze:

  1. Kiedyś byłam w Krakowie w rynku jest wielka rzeźba głowy. Pamiętam że, ciężko było wykonać fotografie, wszyscy pchali się do tej głowy aby wykonać fotografie i wejść do środka. Rzeźba zrobiła na mnie wielkie wrażenie, ale nie wiedziałam kto jest autorem tez rzeźby , teraz już wiem - dziękuję za ten post. A ja uwielbiam głowy, maski, mogłabym mięć całą ścianę z rożnymi maskami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma za co :) Ja się w rzeźbach Mitoraja zakochałam na wykładzie i tak mi zostanie pewnie ;)

      Usuń

Dziękuję za poświęcony mi czas i komentarze.
Pozdrawiam Iselle ;)