sobota, 20 września 2014

Projektowanie mody: Papierowe laleczki kontra internetowe ubieranki


W dzisiejszym poście powrócę do wspomnień z dzieciństwa i przypomnę Wam o pewnej taniej, prostej, ale bardzo kreatywnej zabawce dla dziewcząt - papierowych laleczkach.

Niewtajemniczonym wyjaśnię o co chodzi. Najczęściej była to tekturowa kartka z dziewczyną w bieliźnie (lub bez, oczywiście strefy intymne były zakryte lub ogólnie zaznaczone), która dookoła sylwetki miała podłużne nacięcia. W zestawie były ubranka do wycięcia z takimi paskami, które wsuwało się w te nacięcia. W ten sposób ubranie i dodatki trzymały się modelki.


Ale oczywiście były też nieco inne wersje. Modelka była wycięta, a ubranka mocowało się przez zaginanie na niej pasków ubrania. Często taka modelka miała też tekturową podpórkę dzięki czemu stała pionowo. Lub po prostu była to wycięta postać, na którą nakładało się papierowe ubranka bez mocowania.


Gdy ubranka zaczynały się nudzić można było własnoręcznie wykonać kolejne sukienki, bluzki, spodnie na podstawie innych ubrań. Trochę szkicowania, kolorowanie, wycięcie i gotowe. Jeśli też tak robiliście to mogę to podsumować tak: projektowaliście ubrania.


Podobną zabawę można teraz odnaleźć w internecie. Laleczka i ciuszki do nakładania myszką (poprzez kliknięcie lub przesunięcie myszką). Wyglądają ślicznie, ale to już nie to samo co stare laleczki z papieru. Nie ma tego klimatu, nie można wycinać nowych ubranek, kolorować. Takie czasy :/



Jeśli już jesteście zainteresowani wersjami internetowymi, to mogę polecić Wam jedną, bardzo rozbudowaną stronę. Z 10 lat temu dosyć często na niej bywałam. Nie wiem jak zmieniła się teraz, ale wtedy była najciekawszą jaką znałam.




Źródła ilustracji:
http://dofuskamashq.com/wp-content/uploads/2013/12/the-stardoll-side-spring-dolls-dress-competition-53960.jpg
http://jewel-staite.net/wp-content/plugins/php-image-cache/image.php?path=/wp-content/uploads/2010/07/dress-up-games.jpg
http://www.qassimy.com/playfreegamesonline/files/image/play%20the%20game%20miley%20cyrus%20party%20dress%20up%20free%20online.JPG
http://modernkiddo.com/images/pdolls_etaylor.jpg
https://img0.etsystatic.com/016/0/5560083/il_570xN.444074782_b9f4.jpg
http://paperthinpersonas.com/images/printable/marisole-sweet-cream-paper-doll-black-white.png
http://finalfashion.ca/wp-content/uploads/2012/10/cut-doll-5-goods.jpg

5 komentarzy:

  1. Masz racę te papierowe laleczki były zdecydowanie lepsze. Ile razy mi paseczek się urwał i nie było jak przeszczepić ubrania :) W tedy to rozbudowało wyobraźnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pamiętam papierowe lalki, bardzo je lubiłam:) Później przegrały z Barbie i jej podobnymi, na które się moi rodzice wykosztowali za wszystkie czasy. A stardoll jest jeszcze bardziej rozbudowany i, niestety, strasznie czyhający na pieniądze użytkownika. Czasem tam zaglądam, ale nie mam co robić, bo nie chcę wydawać na to pieniędzy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dosyć długo używałam stardoll, oczywiście nigdy nie przeznaczyłam na to ani złotówki. Potem czułam się już trochę za stara na tą grę ;)

      Usuń
  3. o jacie jak ja to uwielbiałam! :) najczęściej sama rysowałam dziewczynki i wymyślałam im ubrania. potrafiłam tak całymi dniami :). zdecydowanie papierowe laleczki są lepsze, bo pobudzają wyobraźnię i twórcze myślenie :) Ja byłam tak wielką fanką papierowych laleczek, że później nawet meble im robiłam z papieru.... najpierw szafę papierową, bo trzeba było gdzieś schować ubranka, później łóżeczko, dywan itp ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dość krótko się tym bawiłam :) Miałam jeszcze kilka innych zabaw związanych z projektowaniem ;)

      Usuń

Dziękuję za poświęcony mi czas i komentarze.
Pozdrawiam Iselle ;)