wtorek, 26 sierpnia 2014

Dzieło miesiąca - Pokutująca Maria Magdalena

W ramach promocji sztuki postanowiłam raz w miesiącu przedstawiać Wam jedno wybrane dzieło sztuki. Wpis nie będzie ograniczał się wyłącznie do zdjęcia. Specjalnie dla Was wyszukam interesujące informacje na temat danego dzieła, a także dodam kilka słów od siebie ;) Skupię się na mniej znanych, ale wizualnie atrakcyjnych, bo to właśnie te "śliczne" dzieła trafiają w gust zwykłych odbiorców.


Pokutująca Maria Magdalena olej na płótnie
Georges de la Tour (1593-1652), Francja

Zamierzałam przedstawić tylko jeden obraz de la Toura, ale zanim zdążyłam napisać drugie zdanie okazało się, .... że jest namalował on serię podobnych obrazów o tym samym tytule (chyba słyszałam kiedyś o tym, ale wyszło mi z głowy). Cóż, człowiek całe życie się uczy i dowiaduje nowych ciekawostek. I właśnie o to mi chodziło, o okazję do poszerzania wiedzy ;) Przedstawiam kolejne obrazy poniżej.




Georges de la Tour zasłynął z malowania obrazów w podobnej stylistyce jak powyższe. Przedstawiał ciemne pomieszczenia/sceny z ludźmi, gdzie ważnym elementem było źródło światła (świeca) oświetlające otoczenie. W ten sposób tworzył się nastrój tajemnicy, powagi, spokoju. W jego twórczości możemy znaleźć obrazy także w innej stylistyce, ale odsyłam Was z tym do innych źródeł ;)

Jeśli chodzi o przedstawione obrazy, to nie ma pewności czy wszystkie zostały namalowane przez de la Tour'a. Tylko jedno z nich jest podpisane. Problemem są też daty. Ogólnie określa się, że obrazy z tego cyklu powstały w latach 30. i 40. XVII wieku.

Tematyka obrazów dotyczy jak sam tytuł wskazuje Marii Magdaleny. Ukazuje nawrócenie się kobiety, jej rozmyślania nad męką Chrystusa, nad śmiercią i życiem doczesnym. Odrzuca bogactwo materialne. Zastanawia się nad ulotnością życia doczesnego. Płomień świecy symbolizuje nadzieję.
Interpretacja częściowo pochodzi ze źródeł internetowych. Częściowo dopowiedziałam swoje przemyślenia. A może dopowiecie coś na ten temat od siebie? ;)


Źródła:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Georges_de_La_Tour
http://pl.wikipedia.org/wiki/Pokutuj%C4%85ca_Magdalena

2 komentarze:

  1. Piękne obrazy, wglądają tak jakby to były fotografie :)
    Dwa dni temu oglądałam fantastyczny film, bardzo polecam polski tytuł filmu brzmi "Koneser"
    podaje linka do tego filmu https://www.youtube.com/watch?v=zJGleGyahC8
    A o czy film na pewno o sztuce :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) Trailer jest bardzo zachęcający, chyba muszę sobie zrobić listę filmów do obejrzenia, bo ostatnio jest ich coraz więcej ;)
      Lubię takie obrazy. Na przyszły miesiąc przygotowałam coś w tym klimacie ;)

      Usuń

Dziękuję za poświęcony mi czas i komentarze.
Pozdrawiam Iselle ;)