wtorek, 24 czerwca 2014

Jak fotografować swoje prace? Płaskie prace



Przygotowując własne portfolio, stronę internetową lub ilustracje na bloga musimy najpierw wykonać zdjęcia naszych prac. Jak to właściwie zrobić?

Płaskie prace typu malarstwo na brystolu, tekturze, szkice, rysunki.
  • Jeśli są to kartki do formatu A4 to wystarczy skaner.
  • Większe prace fotografujemy. Spokojnie starczy aparat cyfrowy, lustrzanka nie jest konieczna
  • Zadbajmy, aby prace nie były pogniecione, nie miały pozaginanych rogów.
  • Możemy pod/za pracą rozłożyć jakąś białą tkaninę, papier, aby nie było widać tła. Nie jest to konieczne jeśli potem zamierzamy obrabiać zdjęcia w komputerze, bo wycinamy zbędne tło i zostawiamy samą pracę.
  • Prace fotografujemy na płasko albo ustawione w pionie
  • Na płasko: Stajemy nad pracą, staramy się aby krawędzie pracy w podglądzie aparatu były równoległe do krawędzi wyświetlacza. Warto stanąć w rozkroku nad pracą. Jeśli jest to niewykonalne można stanąć na krześle lub ręce z aparatem wyciągnąć jak najbliżej środka pracy. Jest to trudniejsze, bo nie widzimy dokładnie podglądu. Podczas wykonywania zdjęcia staramy się trzymać aparat nieruchomo. Zwróćmy uwagę, czy nie rzucamy cienia na pracę. Wykonujemy kilka zdjęć. Zwykle połowa się nie udaje. Robimy zdjęcia z lampą błyskową i bez. Zwykle lepsze zdjęcia są bez lampy, ale bywają wyjątki. Róbmy zdjęcia w jasnym pomieszczeniu, w ciągu dnia. Najlepsze jest oświetlenie naturalne (polecam robienie zdjęć na dworze). Jeśli jest taka potrzeba to można włączyć górne oświetlenie.
  • W pionie: W tej pozycji możemy fotografować sztywne prace na tekturze. Opieramy je o ścianę, krzesło, inną rzecz. Powinny znajdować się w pozycji jak najbardziej zbliżonej do pionu i nie przewracać się. Możemy śmiało użyć statywu, jeśli nie posiadamy to opieramy łokcie o stół, pufę, krzesło. W ten sposób nie będzie nam drżeć aparat. W podglądzie krawędzie pracy powinny być równoległe do krawędzi wyświetlacza (jest to niełatwe do uzyskania, ale im bliżej tego efektu tym łatwiej przy późniejszej obróbce graficznej). Wykonujemy kilka zdjęć, z lampą i bez. Jeśli jest potrzeba to korzystamy z górnego oświetlenia.

    Po zakończeniu fotografowania:
    • Wszystkie wykonane zdjęcia dokładnie oglądamy w komputerze. Na podglądzie aparatu nie jesteśmy w stanie w 100 procentach określić czy zdjęcie jest dobre.
    • Zdjęcia lekko zamazane usuwamy. Zostawiamy tylko te wyraźne.
    • Porównujemy zdjęcia z lampą i bez. Zwykle na tych z lampą farba bardziej się błyszczy. Takie zdjęcia odpadają (choć zdarza się, że z lampą są lepsze).
    • Wybieramy zdjęcie, które zamierzamy nieco obrobić graficznie i umieścić w portfolio, na blogu itp.
    • Zdjęcia, które wybraliśmy umieśćmy w odpowiednio nazwanym folderze. Wtedy nie będziemy musieli szukać ich po całym dysku.
    • Koniecznie zapiszmy zdjęcia na dysku zewnętrznym. W razie awarii laptopa dokumentacja fotograficzna naszych prac przetrwa zwłaszcza, że możemy nie mieć okazji ponownego sfotografowania niektórych prac - przez lata mogą ulec zniszczeniu lub je po prostu wyrzucimy.
    • Sfotografowane prace schowajmy do kartonowej teczki i umieśćmy w miejscu, gdzie nie będą przeszkadzać i się nie poniszczą. Te najlepsze warto przechowywać przez kolejne lata.

    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz

    Dziękuję za poświęcony mi czas i komentarze.
    Pozdrawiam Iselle ;)