poniedziałek, 9 czerwca 2014

1. Wyzwanie inspiracyjne: Księżyc

Sądziłam, że bardzo szybko uda mi się opracować pierwsze hasło z listy, którą przygotowałam. Niestety albo i stety wgłębiłam się w to zadanie trochę bardziej. Jak już coś robić to porządnie. I jestem zadowolona z efektów. Bardzo. Tak bardzo, że wykorzystam efekty tego ćwiczenia w projektowaniu pewnej ważnej kolekcji. Poniżej przedstawiam opis powstawania.

  • Zwykle zaczynam od wypisania swoich luźnych skojarzeń. Bardzo szybki, ale też niedokładny etap.
KSIĘŻYC 
skojarzenia: ciało niebieskie, niebo, kula, pełnia, okrąg, satelita, biały, kosmos, noc, zaćmienie, sierp, szary, jasny, anime, astrologia, srebrny, zimny, lodowy
  • Gdy kończą mi się pomysły, zdaję się na pomoc Google. Szukam różnych definicji. Zaczynam od Wikipedii. Artykuł okazał się dosyć długi, więc wybieram z niego tylko te rzeczy, które mnie osobiście zainteresowały http://pl.wikipedia.org/wiki/Ksi%C4%99%C5%BCyc
 Luna, srebrny glob, satelita, miesiąc, astronauci, dwie strony, morza i oceany, przypływ, kratery
  • Wyszukuję ilustracje, zdjęcia przedstawiające księżyc. Poniżej macie tylko osiem, ale zwykle uzbieram ich kilkadziesiąt lub kilkaset.
  • Kilkadziesiąt różnych zdjęć, obrazków to naprawdę dużo. W projektowaniu będę korzystała tylko z części nich. Chwilę się zastanawiałam i z powyższych zdjęć wybrałam dwa.
  • Przed rozpoczęciem projektowania zastanawiamy się co właściwie chcemy osiągnąć. Jakiego typu strój/kolekcję chcemy zaprojektować, z jakich tkanin, w jakiej kolorystyce. Myślimy nad konstrukcją i wykończeniem.
W mojej wyobraźni ujrzałam nowoczesną kreację. Prosty minimalistyczny krój. Stwierdziłam, że chcę zaszaleć z tkaniną, fakturą. Kolorystyka: czerń, biel i szarości. Dodatki: srebrne, albo nawet złote czy miedziane z wysokim połyskiem. Elementy metalowe. Całość ma być lekka.
  • W tym momencie można już zacząć projektować. Ja stwierdziłam, że rozejrzę się najpierw za tkaninami, które będą miały w moich projektach duże znaczenie. W grę wchodzi  wycieczka po sklepach z tkaninami lub internet. Z racji oszczędzenia czasu zaczęłam przeglądać oferty sklepów internetowych.
Wybrałam pikówkę wierzchnią białą z wzorem karo oraz szyfon dwutonowy opalizujący w stalowym kolorze ze sklepu internetowego Textilmar.

  • Nie można wybierać tkanin całkiem w ciemno. W trakcie poszukiwań mniej więcej wiedziałam czego potrzebuję. Dobierając tkaniny do jeszcze nieprzygotowanego projektu starałam sobie wyobrażać jaki projekt chcę osiągnąć.
Pikówka kojarzyła mi się z kombinezonem astronauty. Jest to tkanina typowo wierzchnia. Wcześniej chciałam wybrać dwie tkaniny, aby spreparować "fakturę kraterów" (może kiedy indziej, nie miałam sprecyzowanej wizji). Do pikówki poszukiwałam lekkiej zwiewnej tkaniny, delikatnie przezroczystej. Początkowo zakładałam czarny jedwab, ale stalowy szyfon idealnie wpasowuje się w kolorystykę księżycowego piasku i nie jest tak mocny w działaniu jak kolor czarny (zakochałam się w tym szyfonie od pierwszego wejrzenia ^^). Wyobraziłam sobie cały projekt i nadszedł najwyższy czas, by przystąpić do szkicowania.
  • Musimy pamiętać, że projekt może się zmieniać w trakcie realizacji (szycia). Może się okazać, że konstrukcja powinna zostać zmieniona, że trzeba dodać lub usunąć jakieś cięcia. Zdarza się, że zmieniamy także tkaniny. Uszyty strój może być identyczny z projektem lub bardzo się różnić. Im więcej nabieramy doświadczenia w projektowaniu, konstrukcji, szyciu i tkaninach, tym łatwiej jest nam przewidzieć efekt końcowy.
  • Wykonujemy od kilku do nawet kilkudziesięciu projektów. W trakcie warto niektóre poprawiać, szkicować nowe nieco inne wersje. Do projektowania podchodzimy kilka razy, za każdym starając się naszkicować coś innego. Potem robimy selekcję i wybieramy te najlepsze. Powinny stworzyć spójną kolekcję, z początkiem, środkiem i końcem.Wielkość kolekcji zależy tak naprawdę od nas samych. Moim zdaniem powinna się składać z minimum 8 zestawów.
Zaprojektowanie całej kolekcji jest niestety czasochłonne. Nie chciałam przedłużać tego ćwiczenia, bo nie oto tak naprawdę chodzi. Ćwiczenie polega na poszerzaniu swojej wiedzy o inspiracji kolekcji. Gdybym w projektowaniu pod uwagę brała tylko słowo księżyc, to strój wyglądałby jak choinka w półksiężyce ;)


Jeszcze mały opis do projektu: pikowana sukienka z metalowym zamkiem na środku, rozdzielnym; zamki także na mankietach; rozcięte rękawy z szyfonu; kieszenie z szyfonu w bocznych szwach.


Post z serii Wyzwanie inspiracyjne dla projektantów mody

Źródła ilustracji:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/FullMoon2010.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/Moon_PIA00304.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Moon_PIA00302.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d4/Moon-craters.jpg
http://www.kaliszdladzieci.pl/media/1318957321.jpg
http://freeisoft.pl/wp-content/uploads//panorama-ksiezyca.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b3/John_W._Young_on_the_Moon.jpg
http://www.wrozbyztarota.pl/wp-content/uploads/2011/01/1_00031-294x300.jpg
http://sklep.textilmar.pl/pikowki-wierzchnie-pikowka-wierzchnia-male-karo-biala-p-6511.html
http://sklep.textilmar.pl/szyfon-dwutonowy-szyfon-dwutonowy-opalizujacy-stalowy-p-6099.html

4 komentarze:

  1. Bardzo ciekawe, przydatne informacje :) Skorzystam z nich przy tworzeniu swojego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tylko mój sposób projektowania i myślenia :) Jest jeszcze wiele innych i postaram się niektóre z nich też chociaż ogólnie przedstawić ;)

      Usuń
  2. Ciekawy projekt czekam na efekt końcowy, jak będzie prezentować się na sylwetce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kusi mnie, aby coś takiego uszyć z niewielkimi zmianami. No ale pewnie nieprędko to zrobię ;)

      Usuń

Dziękuję za poświęcony mi czas i komentarze.
Pozdrawiam Iselle ;)