sobota, 10 maja 2014

Książka: Podstawy projektowania odzieży


Ostatnio bardzo często poruszam tematy związane z projektowaniem mody. Pomyślałam, że może pora odpocząć na chwilę od tego i zmienić zagadnienia. Ale zanim to nastąpi mam dla Was jeszcze coś o projektowaniu. Kolejna lektura na weekend ^^

Podstawy projektowania odzieży, Ewa Fałkowska-Rękawek, WSiP, Warszawa 2000


Książka to typowy podręcznik. Według mnie całkiem dobry. Zawiera wszelkie podstawowe informacje dla przyszłych projektantów: informacje o strojach historycznych w skrócie (od starożytności po XX wiek), opisy strojów ludowych, liternictwo, rysunek techniczny, rysunek odręczny i żurnalowy, kolorystyka, rodzaje i formy ubiorów, detale, style, nieco historii sztuki, typy figur, projektowanie ubiorów damskich, męskich, dziecięcych, typy urody itd. 
Kolejnym atutem jest duża ilość ilustracji, często to odręczne szkice i rysunki akwarelami. Fasony ubrań przedstawiane są graficznie za pomocą czytelnych brył geometrycznych. Jest wiele tabelek: opisują style np. sportowy, romantyczny; podział barw; kierunki w sztuce i ich wpływ na modę.
Na marginesach są umieszczone krótkie definicje wybranych haseł. Co jakiś czas pojawiają się ramki z ciekawostkami historycznymi. Po każdym rozdziale można sprawdzić swoją wiedzę odpowiadając na pytania kontrolne.
W książce brak zagadnień związanych z konstruowaniem ubiorów, no ale w końcu jest ona dla początkujących, a konstrukcje to raczej temat na osobną książkę. Można jednak zapoznać się symbolami dokumentacji technicznej.

Książka ma format zbliżony do kartki A4 (jest nieco krótsza i węższa), ma 158 stron. Okładka jest miękka.

Spis treści dla zainteresowanych.



Zalety:
- zbiór najważniejszych informacji dla początkujących projektantów w jednej książce, trochę jak małe kompendium ;)
- wytłuszczenia w tekście najważniejszych haseł; bardzo łatwo idzie znaleźć interesujące nas zagadnienia
- kolorowe ilustracje, rysunki, tabelki
- ćwiczenia kontrolne na końcu każdego rozdziału
- na marginesach są wyjaśniane definicje niektórych haseł pojawiających się w tekście, jak np. kolekcja, haute couture, inspiracja, rytm
- tekst jest bardzo przyjemny w odbiorze, wszystko można łatwo zrozumieć

Wady:
- książka przeznaczona typowo dla początkujących; zaawansowanych może trochę nudzić choć i oni powinni się z niej dowiedzieć czegoś nowego :)
- brak podstawowych informacji o konstruowaniu ubiorów

 

6 komentarzy:

  1. Właśnie ostatnio tej książki poszukiwałam w bibliotekach i nigdzie jej nie ma, będę musiała poszperać w necie, bo bardzo mnie zaciekawiła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest niewątpliwie dosyć fajna :)

      Usuń
  2. Jak dla mnie książka zapowiada się bardzo ciekawie. Muszę się za nią rozejrzeć, bo by mi się przydała.
    Super blog :) obserwuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, że pojawiła się nowa czytelniczka :) Mam nadzieję, że nie będziesz się u mnie nudziła ;)

      Usuń
  3. Nie miałam tej książki, nawet i dobrze, ale tak jak piszesz pewnie byłabym rozczarowana, że nie ma informacji o konstruowaniu ubiorów. Kiedyś zakupiłam książkę o projektowaniu mody i nie spełniła moich oczekiwań i rozczarowałam się, ale cóż teraz ostrożnie wybieram książki i szukam konkretnych informacji. Wpis bardzo ciekawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :)
      Książki najlepiej najpierw gdzieś obejrzeć, w księgarni czy w bibliotece.
      Jak pisałam ta pozycja jest dla początkujących. Nie ma w niej wielu zaawansowanych informacji. Ale są inne książki, które rozszerzają te zagadnienia i poruszają inne.
      O konstrukcji najlepsze są osobne książki traktujące wyłącznie o tym (czasem też o szyciu). To jednak dosyć szerokie zagadnienie ;)

      Usuń

Dziękuję za poświęcony mi czas i komentarze.
Pozdrawiam Iselle ;)