piątek, 25 kwietnia 2014

Książka: Materiałoznawstwo odzieżowe


Nad pisaniem opisów/recenzji książek myślałam już wiele miesięcy temu. Ciągle to jednak odkładałam, bo zawsze znajdowałam lepsze i moim zdaniem ciekawsze pomysły na wpisy. Poza tym w internecie jest pełno takich tekstów i nie chciałam się powtarzać. Teraz jednak, gdy zaczęłam poruszać tematy związane z projektowaniem mody pomyślałam, że warto czasem przedstawić jakieś pomocne i ciekawe książki (zwłaszcza, że uwielbiam książki). Postaram się, aby te opisy nie były nudne ;)
Jakie książki będę przedstawiać? Będzie to literatura dotycząca tkanin, szycia, konstrukcji i modelowania, projektowania mody, rysunku, sztuki i innych zbliżonych tematów. Przedstawię głównie pozycje, z którymi miałam jakąś styczność. Nie wszystkie Was zainteresują, ale czasem warto wiedzieć, że takie wydano.
Na pierwszy rzut idzie książka związana z materiałami odzieżowymi.


Materiałoznawstwo odzieżowe, Maria Chyrosz, Elżbieta Zembowicz-Sułkowska, WSiP, Warszawa 1999

Z książką po raz pierwszy zetknęłam się w liceum profilowanym. Byłam na profilu kreowania ubioru, więc jak można się domyślić miałam kilka przedmiotów związanych z odzieżą. Przedmiot Materiałoznawstwo i metrologia tekstyliów i skór (MiMTiS) wałkowałam przez dwa lata z dwojgiem zupełnie różnych nauczycieli. W pierwszej klasie było bardzo swobodnie i czasem nawet nudno, ale za to bez stresu - starszy pan nauczyciel był bardzo spokojny. W drugiej klasie lekcje prowadziła nauczycielka chemii (o ile dobrze pamiętam) i wprowadziła dużo rygoru :/

Wracając do książki. Była to nasza podstawowa pomoc na zajęciach. Można było ją wypożyczyć w bibliotece, ale ja akurat się w nią zaopatrzyłam w sklepie niedaleko szkoły. Książka ma format zbliżony do zeszytu A5 i zawiera ok. 300 stron. Okładka miękka.
Znajdziecie w niej wiadomości ogólne o włóknach, opisane włókna naturalne (bawełna, len, jedwab, wełna) i chemiczne (włókna sztuczne i syntetyczne o trudnych nazwach), włókna nieorganiczne (szklane, metalowe), nitki, oraz wszystko o tkaninach i dzianinach (sploty, wytwarzanie, barwienie, drukowanie itd.), włókninach, skórach, furtach i dodatkach krawieckich. I oczywiście sporo informacji o właściwościach i konserwacji. Dla bliżej zainteresowanych zamieszczam zdjęcia spisu treści.


Zalety książki:
- mały, wygodny format
- rozdziały, podrozdziały są wyróżnione na marginesach, przez co łatwiej znaleźć konkretne zagadnienie
- na marginesach znajdują się również pytania i zadania; po każdym podrozdziale można znaleźć ćwiczenia pisemne i praktyczne
- dużo czytelnych szkiców i rysunków, także zdjęć, urządzeń, spotów, tkanin itd.
- ilustracje są czarno-białe - dla niektórych może ty być wada, ale dla mnie to raczej zaleta - dzięki temu wszystko jest czytelne

Wady:
- książka jest opisana dość fachowo i ciężko zrozumieć wiele rzeczy bez żywych przykładów, jest sporo wzorów
- przeznaczona raczej dla uczniów i studentów kierunków związanych z odzieżą, dla innych może być nudna i niezrozumiała.

4 komentarze:

  1. Dzięki za ten wpis. Szczerze ostatnio wiele nie czytam, no ale jeśli chodzi o szycie to bardzo chętnie sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też ciągle w tyle z moimi książkami :/ Mam co nadrabiać, nie wspominając już o konieczności odwiedzenia Empiku, aby uzupełnić moje zbiory o kolejne fantasy.
      Poczekaj jeszcze jakiś czas; mam w planach posty o naprawdę dobrych książkach o szyciu i konstrukcji ;)

      Usuń
  2. O rety..... mam tą książkę, przez całą ZSZ nienawidziłam tego przedmiotu każdy temat w książce musiałam wykuć na blachę :( sprawdzian za sprawdzianem. A teraz jestem wdzięczna nauczycielce że, tak naciskała na Materiałoznawstwo odzieżowe, przydała się wiedza w życiu zawodowym :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Doskonale rozumiem :) U mnie było przepisywanie sporych fragmentów z tej książki i jeszcze dwóch innych. A na sprawdzianach oczywiście idealne odtworzenie tego materiału na kartce ;)

      Usuń

Dziękuję za poświęcony mi czas i komentarze.
Pozdrawiam Iselle ;)