czwartek, 27 marca 2014

Projektowanie mody: szablon modelki dla początkujących

Jedna z podstawowych spraw w projektowaniu mody to właśnie rysunek stanowiący problem dla większości początkujących. Doskonale pamiętam jak w czasach gimnazjum rysowałam w zeszytach tysiące ubrań bez postaci. Bez wprawy ciężko od razu narysować w miarę proporcjonalną modelkę. Mnie największą trudność sprawiały nogi. Jeśli poradziłam sobie z głową, rękami i dłońmi, to zwykle poległam przy nogach. Całe szczęście zaczęłam kombinować i stopniowo polepszałam swoje rysunki. Jak?


Przydatną rzeczą była Rewia mody, zabawka dość znana za czasów mojej podstawówki. Były to plastikowe płytki z wypukłym konturem modelki i różnych ubrań. Można było do woli dobierać głowy, tors i nogi. Na wierzch kładło się kartkę i za pomocą bocznej części kredki świecowej odrysowywało się kontur postaci. Taki szkic można już było kolorować. W pewnym momencie posunęłam się krok do przodu i na białej kartce za pomocą czarnego cienkopisu odrysowałam szablon modelki bez ubrania. Może się wydawać, że od razu na takim szablonie rysuję. Nic bardziej mylnego. Wybaczcie, ale strasznie mnie denerwują rysunki ubrań na takich wyraźnych szablonach (pod kredkami, piaskami, farbami widoczny jest wyraźny kontur postaci modelki). Było kilka różnych wersji tej zabawki, ja posiadam identyczną jak na zdjęciach poniżej. Czeka teraz bezpiecznie schowana w kartonie na następcę ;)


Źródła:
https://img2.sprzedajemy.pl/540x405_rewia-mody-puzzle-klocki-zabawki-30827472.jpg
https://img2.sprzedajemy.pl/540x405_rewia-mody-puzzle-klocki-zabawki-30827477.jpg
http://img12.tablica.pl/images_tablicapl/87934583_3_644x461_rewia-mody-zabawki.jpg

Ale wracając do szablonu. Gdy na kartce mam już wyraźny kontur postaci nakładam na nią czystą kartkę. Kontur powinien być dobrze widoczny (używam kartek ksero, blok rysunkowy może być za gruby). Jeśli nie jest, to pod kartkę z szablonem podkładam jeszcze białą kartkę. W tym momencie można już zacząć projektować. Nie trzeba przerysowywać całości postaci, a tylko elementy "nieubrane", podczas gdy w innych miejscach od razu szkicuje się wymyślony ciuch. Jeśli ciężej jest dostrzec kontur na spodniej kartce, to można całość przyłożyć do okna, ale jest to wtedy mniej wygodne.

Poniżej jedne z moich początkowych projektów wykonanych na opisanej Rewii mody. Stopniowo coraz bardziej ingerowałam w podstawowe rysunki i dodawałam coraz więcej szczegółów.


No ale jak to bywa, efekt w pewnym momencie przestał mnie zadowalać. Zaczęłam dalej kombinować i tak właśnie powstał ten szablon. Możecie go sobie skopiować i wydrukować. Na pewno ułatwi Wam rysowanie ciuszków. Jest to wersja modelki dla początkujących. Jak już się w to wkręcicie, możecie zmieniać ułożenie rąk, a nawet całą sylwetkę.


Poniżej możecie zobaczyć jak wyglądają już czyste i schludne projekty wykonane na jego podstawie.


Na zakończenie mała uwaga. Nie musicie rysować od razu na kartce A4. Powyższe projekty wykonałam na formacie A5, czyli formacie kartki zwykłego zeszytu i jak widać są w miarę czytelne.


Zapraszam do zapoznania się z innymi postami z tej serii:
Projektowanie mody: modelki nie ma?
Projektowanie mody: nienaturalne szablony modelek

5 komentarzy:

  1. Świetny post. Ja nie znam tej gry za moich czasów to były takie zwykłe kartki z gotowymi ubraniami które się wycinało i przykładało do sylwetki.

    Super że o tym napisałaś na pewno mi się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :D Ale to jeszcze nie koniec. Będą kolejne szablony ;p
      Wiem o jakie kartki z ubraniami Ci chodzi. Też się czymś takim bawiłam. A nawet zdarzało mi się dorabiać kolejne płaskie ubranka. Jeszcze apropo tej gry/zabawki. Moja wersja jest rozbudowana, ale pamiętam, że w przedszkolu były prostokątne małe wersje.

      Usuń
    2. To czekam na dalsze podobne posty :)

      Usuń
  2. O kurczę miałam rewię mody jak byłam mała! Była świetna :) Najlepsza zabawka z dzieciństwa :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Rewia mody to fenomenalna rzecz! U mnie też leży w bezpiecznymmiejscu :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcony mi czas i komentarze.
Pozdrawiam Iselle ;)