czwartek, 22 listopada 2012

Na czym można malować? - papier, brystol, karton

Mamy już pędzel, mamy także farby. Teraz potrzeba czegoś, na czym można malować...

Kartki A3 i A4

Najprościej wziąć zwykłą kartkę ksero. Nadaje się do szybkich szkiców przed rozpoczęciem malowania lub rysowania. Można także kupić specjalny blok lub papier do szkiców. Z racji oszczędności ja szkicuję na zwykłym papierze ksero A4 lub A3 (ryzę papieru A4 można dostać już od 10 zł/500 kartek; ryzę A3 od 30 zł/500 kartek). Miałam kiedyś jakieś bloczki z takim fajnym chropowatym papierem, ale szkoda go marnować na zwykłe szkice (takie bloczki kosztują od kilkunastu zł/30 kartek). Polecam takie papiery do malowania akwarelami.

Zagruntowany podkład i kartka brystolu - na tym maluję

Na co dzień używam brystoli o formacie 100x70 cm (arkusz kosztuje ok. 1,50 zł). Wielu profesorów wymaga u nas właśnie takiego formatu. Czasem używam też mniejszych jak 80x60, 70x50 lub ostatnio 50x50. Nic jednak nie zastąpi porządnego wielkiego kawałka papieru - na takim można konkretnie zaszaleć. Początkujący mają często problem, żeby zacząć od razu na takim dużym, ale szybko można się przestawić. Pocieszę, że przestawić się z dużego na mały też nie jest od razu tak prosto :) Fajnie jednak zmieniać czasem format papieru - różnorodność także rozwija.

 Podkłady beżowy i szary

W zeszłym roku przerzuciłam się z brystoli na podkłady introligatorskie. To rodzaj takiej grubej szarej lub beżowej tektury. Jest kilka grubości : 3 mm to już sztywna i gruba tektura. Używam takiej do podłożenia jak coś tnę nożem introligatorskim. Do malowania używam tektury o grubości 2 mm lub 1,5 mm (karton 1,5 mm 100x70 kosztował mnie 4,20 zł). Jeśli chodzi o format to wybieram 100x70 cm. Jeśli chcę mniejsze to po prostu sama je tnę. Co tu jest ważne? Trzeba zagruntować takie podkłady. Kilka postów temu zamieściłam zdjęcia z gruntowania podkładów. Wrzucę jedno ponownie.


Po co ten grunt? Po to, aby tektura podczas malowania nie chłonęła farby i nie wyginała się. Najlepszy jest do takich zabiegów grunt zwany gesso. Ja jednak chciałam obniżyć sobie koszty i zakupiłam farbę fasadową Śnieżka (ok. 50 zł za 5 litrów; za taką kwotę gessa zakupię 1 litr). Wielu ludzi odradza używania takich farb, bo niby później odpadają i w ogóle inne złe rzeczy. No ale w fazie rozwijania i ćwiczenia swoich umiejętności malarskich, chyba lepiej zaoszczędzić. Najlepiej zaopatrzyć się też w wałek (ok. kilkunastu złotych). Polecam zmienić ubranie na jakieś robocze i rozłożyć coś na podłodze (gazety lub folię malarską). 



Żródło:
http://www.hergon.pl/media/images/talens_gesso.jpg

Jak się gruntuje? Trzeba taki podkład kilkukrotnie zamalować z każdej strony. Najlepiej po pomalowaniu każdej warstwy poczekać kilka minut, aby nieco podeschła. Nakładam 3-4 warstw farby po obu stronach, tak aby nie było widać spod spodu koloru tektury. Maluję najpierw w orientacji pionowej, a ostatnią warstwę nakładam w orientacji poziomej kartonu.

 Podkłady zagruntowany i bez gruntu

Na takim przygotowanym podkładzie można już spokojnie malować ^^

4 komentarze:

  1. a ja tyle lat się denerwowałam bo kartka chłonęła farbę i się wyginała :D
    gdzie można kupić grunt gesso?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w każdym sklepie plastycznym ;) także przez internet

      Usuń
    2. Nie wyginaja się kartony po ten sniezce?

      Usuń
    3. przecież jest napisane w poście, że gruntuje sie karton po to, żeby sie nie wyginał, więc to chyba jasne, że nie

      Usuń

Dziękuję za poświęcony mi czas i komentarze.
Pozdrawiam Iselle ;)